Resultat mobiltelefoninnsamling

Da har vi fått resultatet fra mobilreturinnsamlingen, hvem er best i byen?

Del på Facebook Tweet

Aksla IL samlet inn 688 mobiltelefoner  J

Sammenlignet med hva andre klubber i området fikk inn,

Blindheim 308

Herd 518

Rollon 594

så samlet vi inn flest mobiler!

Vi er mange lag som skal dele pengene, men uansett så blir det jo litt penger i lagskassa.

I tillegg får Aksla IL inn penger som kommer alle til gode og ikke minst har vi gjort en innsats for miljøet, så dette kan vi være fornøyde med J – TAKK FOR FLOTT INNSATS!!

Se link for innsamlingsresultat. http://www.idrett.no/TEMA/MOBILRETUR/Sider/deltagere2012.aspx

Denne pressemeldingen er blitt sendt ut i 5/6:

Samlet inn 172 000 mobiler på tre måneder

Fornebu 5. juni 2012: På bare tre måneder har idrettslag fra hele Norge samlet inn 172 000 mobiltelefoner for et bedre miljø. Den intense miljødugnaden sikrer lagene seks millioner kroner i dugnadsinntekt fra Telenor

– Miljødugnaden brukt mobil nye muligheter viser at det er mulig å skape gode resultater om man samarbeider. Å samle inn 172.000 mobiltelefoner for resirkulering på tre måneder er rett og slett imponerende, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

5. juni er FNs miljødag, og idrettslagene som har vært med på årets innsamling har jobbet hardt for å klare å samle inn så mange mobiler som mulig til miljødagen.

- For idretten er denne dugnaden utrolig inspirerende å være en del av. Ved å stå på i en kort intens periode så har flere lag sikret seg en solid dugnadsinntekt for hele året. At aksjonen i tillegg bidrar til et bedre miljø vet vi at idrettslagene setter pris på, sier Morten Schønfeldt, markedsdirektør i Norges idrettsforbund.

Innsamlingsaksjonen ’’brukt mobil nye muligheter’’ er et samarbeid mellom Telenor og Norges idrettsforbund, og lagene som er med får 35 kroner fra Telenor for hver gamle mobiltelefon de klarer å samle inn.

Fyller klubbkassa

Vårens innsamling ga til sammen seks millioner kroner i dugnadsinntekt til de 700 idrettslagene som har vært med. Det er penger som kommer godt med.

– Lagene rapporterer at de blir godt mottatt når de ringer på hos folk, og vi vet også at de opplever denne formen for dugnad som effektiv, sier Schønfeldt.

En undersøkelse som Norstat har gjennomført på vegne av Telenor viser at det er om lag åtte millioner gamle mobiltelefoner i skuffer og skap over hele Norge.

- Det er dessverre for lett å la den gamle mobilen skli ned i roteskuffen når man skaffer seg en ny mobiltelefon. For oss i Telenor er det viktig å understreke at din gamle mobil faktisk kan skape nye muligheter for andre, og at det derfor er svært viktig at vi resirkulerer, sier Svendsen.

Gjenbrukt

De gamle mobiltelefonene som er samlet inn sendes til Telenors sertifiserte returpartner Regenersis i Storbritannia. De fleste er i god nok stand til å bli gjenbrukt. Telefonene blir sortert på merke og modell. De blir grundig testet og reparert hvis nødvendig. All data fjernes. Deretter selges mobilene i Afrika eller Asia hvor en ny telefon ofte er uoverkommelig dyr for mange. Telefoner som er for gamle eller ikke lar seg reparere, blir resirkulert.

– Alt blir gjenbrukt. For eksempel blir mobilladere sendt til spesialfirma som tar ut metallet og selger det videre. Plasten ender blant annet opp som bøtter og trafikkjegler. Her går ingen ting til spille, sier Svendsen.

Det kan fortsatt komme inn flere mobiltelefoner i løpet av året. Målet er å resirkulere 230.000 gamle mobiltelefoner i 2012. Telenor og NIF ønsker å sette i gang med en ny runde av mobilretur-samarbeidet i 2013.